poniedziałek, 20 stycznia 2014

Ulubieni autorzy:
Robin Cook

Postanowiłam stworzyć cykl "Ulubieni autorzy", w którym będę prezentowała sylwetki pisarzy i pisarek, których najbardziej lubię. Jako pierwszy zagości w nim Robin Cook - mistrz thrillera medycznego.

Robin Cook (ur. 1940) jest amerykańskim pisarzem, uważanym za mistrza thrillera medycznego. Na swoim koncie ma ponad 30 powieści, z których każda porusza inny problem medyczny. Znany jest z tego, że porusza kwestie etyki lekarskiej, zarówno praktykujących lekarzy, jak i naukowców oraz zagrożeń wynikający z posługiwania się zdobyczami medycyny w złych celach. Odsłania mechanizmy rządzące światem medycznym. Światem, w którym nie zawsze liczy się dobro pacjenta, a raczej wprost przeciwnie – zysk albo przyszłość nauki.

Zadebiutował w 1972 roku powieścią "Rok interny", w której autor napisał o wyzwaniach stawianych młodemu człowiekowi, nim stanie się lekarzem. Zasłynął dzięki powieści "Coma", która niesłusznie uznawana jest za jego debiut. Inne głośne tytuły to m.in. "Epidemia","Toksyna" "Dopuszczalne ryzyko" oraz "Mutant". Co więcej, wiele jego powieści zostało zekranizowanych.

Cook jest także twórcą cykl o Laurie Montgomery i Jacku Stapletonie, parze anatomopatologów z Zakładu Medycyny Sądowej dla miasta Nowy Jork. Tworzą zgrany zespół, który dogaduje się nie tylko w pracy, lecz także w życiu osobistym. Czytelnicy przekonują się o tym z każdą kolejną częścią. Do tej pory Cook napisał 10 części - począwszy od "Oślepienia", skończywszy na "Niebezpiecznej grze".

Warto wspomnieć, że Cook jest z zawodu lekarzem, więc wie, o czym pisze. Mimo że stosuje specjalistyczną terminologię, to wyjaśnia to w taki sposób, że potrafi zrozumie to laik. Dlatego bardzo lubię jego powieści, gdyż zdobywam nową wiedzę. Ma przy tym świetny styl, który sprawia, że chce się więcej.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Powieści o Laurie Montgomery i Jacku Stapletonie:

1991 - "Oślepienie" - pojawia się tylko Laurie, która staje przed nie lada zagadką tajemniczych
          zgonów
1995 - "Zaraza" - poznajemy Jacka Stapletona, który musi wyjaśnić przyczynę niebezpiecznej zarazy
1997 - "Chromosom 6" - Laurie i Jack muszą wyruszyć do Afryki, by rozwiązać zagadkę kilku 
            tajemniczych zgonów
1999 - "Nosiciel" - Jack musi odkryć przyczynę wystąpienia rzadkiej choroby w Nowym Jorku
2005 - "Marker" - Laurie musi odkryć przyczynę zgonów w szpitalu Manhattan General
2006 - "Kryzys" - Jack próbuje oczyścić z zarzutów lekarza posądzonego o błąd w sztuce lekarskiej
2007 - "Czynnik krytyczny" - Laurie musi odkryć przyczynę zakażenia gronkowcem w sieci szpitali
2008 - "Ciało obce" - Laurie i Jack tym razem wyruszą do Indii, by wyjaśnić tajemnicze zgony
            pacjentów szpitala w Nowym Dehli
2009 - "Interwencja" - Jack musi pomóc przyjacielowi w zatajeniu znaleziska, które może zaważyć na
            wierze chrześcijańskiej
2010 - "Niebezpieczna gra" - Laurie musi zdecydować czy śmierć japońskiego naukowca była
            naturalna czy ktoś mu w tym pomógł


Pozostałe thrillery medyczne*:

1972 - "Rok interny"
1977 - "Coma" ("Śpiączka") - pacjenci szpitala niespodziewanie zapadają w śpiączkę - dlaczego?
1979 - "Sfinks"
1981 - "Mózg" - przerażająca wizja eksperymentów medycznych na... ludzkim mózgu
1982 - "Gorączka"
1983 - "Zabawa w Boga"
1985 - "Dewiacja" - co może się dziać lub już się dzieje w wielkich koncernach farmaceutycznych?
1987 - "Epidemia" - walka na śmierć i życie z epidemią, która wybucha w LA - kto za nią stoi?
1988 - "Śmiertelny strach" - kto ponosi winę za tajemnicze zgony pacjentów w średnim wieku?
1989 - "Mutant" - jakie są zagrożenia ze strony genetyki?
1989 - "Szkodliwe intencje" - jeden z lekarzy zostaje oskarżony o błąd w sztuce - czy rzeczywiście
           jest winny?
1990 - "Oznaki życia"
1992 - "Stan terminalny" - co tak naprawdę dzieje się w ośrodku leczącym rzadki typ nowotworu?
1993 - "Zabójcza kuracja"
1994 - "Dopuszczalne ryzyko"
1997 - "Inwazja" - coś dla miłośników science-fiction
1997 - "Toksyna" - po przeczytaniu tej książki przez jakiś czas unikałam fast foodów
1999 - "Uprowadzenie"
2000 - "Wstrząs" - pierwsza książka Cooka, którą czytałam - przeżyłam wtedy prawdziwy wstrząs
2002 - "Napad"
2011 - "Polisa śmierci" - pojawiają się epizodycznie Laurie i Jack
2012 - "Nano" - kontynuacja "Polisy śmierci"

*opisałam tylko te powieści, które czytałam

Ekranizacje:

1978 - "Śpiączka" w reżyserii Michaela Crichtona
1981 - "Sfinks" w reżyserii Franklina J. Schaffnera
1993 - "Szkodliwe intencje" (inny tytuł "Zło zamierzone") w reżyserii Johna Pattersona
1994 - "Morderczy strach"  w reżyserii Larry'ego Shawa
1995 - "Epidemia" (inny tytuł: "Śmiercionośny wirus") w reżyserii Armanda Mastroianniego
1996 - "Kres" w reżyserii Larry'ego Elikanna
1997 - "Inwazja" w reżyserii Armanda Mastroianniego
2001 - "Dopuszczalne ryzyko" (inny tytuł "Ryzyko w granicach rozsądku") w reżyserii Williama A.
           Grahama
2008 - "Foreign Body" (serial telewizyjny)


Cykl "Ulubieni autorzy" będzie się pojawiał co dwa tygodnie w poniedziałek lub środę. Nie ukrywam, że do stworzenia tego cyklu zainspirowała mnie jedna z blogerek - Armalkolit. Wprawdzie o Robinie Cooku pisałam już w tym artykule, ale nie mogłoby go zabraknąć w tym cyklu. Kolejni twórcy nie będą się już powtarzać.

A Wy znacie twórczość Robina Cooka? Lubicie tego autora?








Pozostali goście mojego cyklu:

Arthur Conan Doyle
Stephen King
Agatha Christie
Lee Goldberg



26 komentarzy:

  1. A ja nie znam żadnej książki Cooka i niestety jakoś tak z thrillerami medycznymi mi nie po drodze. Chociaż ostatnio przeczytałam "Chirurga" Gerritsen i byłam zadowolona :) Może więc czas się przełamać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To powinnaś to nadrobić, skoro książka Gerritsen Ci się spodobała :)

      Usuń
  2. Nie czytałam żadnej książki tego autora.
    chyba się skuszę :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam nic - przynajmniej mam co nadrobić. Ale widziałam filmy: "Śmiercionośny wirus" i "Inwazja" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja widziałam jedynie "Morderczy strach", ale gorzej wypadł niż książka ;)

      Usuń
  4. ja jak na razie czytałam Chromosom 6 i podobał mi się...co innego mi polecisz ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam cały cykl o Laurie i Jacku. Z osobnych książek, to "Mózg", "Toksynę" oraz "Wstrząs". Choć jestem nieobiektywna, bo uwielbiam wszystkie jego książki, może poza "Interwencją" - za dużo wątku religijnego za mało medycznego ;)

      Usuń
  5. Tego autora czytałam jedynie "Polisa śmierci", która nawet mi się spodobała, dlatego zamierzam poznać też inne jego dzieła. Nie wiedziałam natomiast, że kilka jego książek zekranizowano.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To przeczytaj też "Nano" - kontynuację, choć za zakończenie gotowa byłabym Cooka udusić ;) Ja oglądałam jedynie jedną ekranizację - "Morderczy strach", ale średnio mi się podobał, za dużo pozmieniali.

      Usuń
  6. To również jeden z moich ulubionych autorów.

    OdpowiedzUsuń
  7. Niestety nie cztałam jeszcze niczego, ale spoooooooro tego napisał.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może warto zacząć przygodę z tym autorem? ;)

      Usuń
  8. Zgodnie z obietnicą Cook ma być nadrabiany zaraz po sesji, ale nie wiem, czy Nesbo mnie nie odciągnie :D To będzie zażarta walka :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zdecydowanie wolę Cooka, choć Nesbo też dobry. Ten pierwszy ma tę przewagę, że przeczytałam 23 jego książki, a Nesbo dopiero 1 ;)

      Usuń
  9. Za sprawą Twojego wpisu od dziś będę oglądać filmy na podstawie książek Cook'a. :) Dam znać w najbliższym czasie czy przypadły mi do gustu. Może kiedyś przeczytam jego książki i pisarz ten wejdzie również na moją listę ulubionych autorów. POZDRAWIAM:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, choć lepiej, jakbyś zaczęła od książek. Ale jeśli to ma Cię przekonać do jego twórczości - to myślę, że każdy sposób jest dobry :)

      Usuń
  10. Książka Cooka "Chromosom 6" zapoczątkowała moją miłość do thillerów medycznych. Obecnie jestem już po lekturze wszystkich pozycji Robina Cooka, Tess Gerritsen, Kena McClure, Michaela Palmera, Petera Clementa, Nancy Fisher - jeszcze kilku pisarzy pozostało, którzy tworzą w tym gatunku na szczęście :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja miłość do thrillerów medycznych rozpoczęła się od "Wstrząsu". Ja czytałam jak na razie tylko powieści Robina Cooka (zostało mi jeszcze z 10). Tess Gerritsen na razie czytałam jedynie kryminały z wątkiem romansowym, ale mam w domu "Skalpel". A innych pisarzy jeszcze nie znam, choć mam na półce "Stan krytyczny" Petera Clementa :)

      Usuń
  11. Tak myślałam, że to będzie Cook! :D Teraz zaczynam obstawiać kto będzie następny :P Zaś co do Cooka - dam mu jeszcze szansę, ale to w przyszłości, bo "Ciało obce" nie zachęciło mnie specjalnie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiedziałam, że jesteś jasnowidzem - to jaka mnie czeka przyszłość? I kogo obstawiasz? :P Koniecznie daj mu szansę :)

      Usuń
    2. Odpowiem na Twoje pytania, ale najpierw musisz zrobić przelew na moje konto - jasnowidz też musi z czegoś żyć :P Tobie nie odmówię :)

      Usuń
    3. Nie wiem, czy dysponuję taką sumą :P Cieszę się :)

      Usuń
    4. Ojjjj no przecież dla Ciebie byłaby cena promocyjna :P

      Usuń
    5. To się zastanowię :P

      Usuń

Po przeczytaniu wpisu zostaw swój ślad (bez adresu swojego bloga oraz kryptoreklam - będą usuwane!). Dziękujemy za każdy komentarz :)