czwartek, 1 maja 2014

Ulubieni autorzy:
Irena Matuszkiewicz

Kolejną bohaterką mojego cyklu "Ulubieni autorzy" jest Irena Matuszkiewicz.

Irena Matuszkiewicz (ur. 1945) jest polską pisarką, specjalizującą się w powieściach obyczajowych oraz lekkich kryminałach. Zadebiutowała w 2000 roku powieścią "Agencja Złamanych Serc". Na swoim koncie ma także m.in. powieści "Salonowe życie", "Przebudzenie" oraz kryminały "Nie zabijać pająków" i "Czarna wdowa atakuje".

Powieści obyczajowe tej autorki są inne niż wszystkie, po pierwsze nigdy nie wiadomo, jak się zakończy wątek miłosny. Zazwyczaj panie wybierają najmniej spodziewanych przez czytelników partnerów. Poza tym, jak wspomina Bernadetta Darska: cechą charakterystyczną twórczości Matuszkiewicz są silne, zdecydowane, nielękające się ryzyka kobiety, będące głównymi bohaterkami tekstów. Powieści kobiece tłumnie zaludnione są wzdychającymi panienkami, zrozpaczonymi kochankami czy zazdrosnymi żonami, które zgodnie zamykają oczy i wyobrażają sobie swój życiowy cel: mężczyznę zdobytego na zawsze. W książkach Matuszkiewicz akurat takich kobiet nie znajdziemy.

Jeśli chodzi o kryminały, to także są one nietuzinkowe. Jak pisze Bernadetta Darska: Matuszkiewicz nie pisze klasycznych kryminałów. Wątek kryminalny w jej powieściach rozwijany jest równolegle do opisu rozwijającego się związku czy przyjacielskich spotkań bohaterów. Jest elementem codzienności, nie nadzwyczajnym wydarzeniem, ale czymś, co chwilowo komplikuje życie, więc należy się z tym uporać. Opisywane przestępstwa potencjalnie mogą się wydarzyć w pobliżu każdego z nas. Matuszkiewicz pokazuje, jak łatwo można być przypadkowo zamieszanym w sytuacje, w których prawo jest łamane, a odpowiednie siły, stojące na jego straży, niewiele mogą pomóc. Daje też receptę: co robić, żeby wtedy nie stracić głowy? Wykazać się sprytem, inteligencją, pomysłowością, umieć wykorzystać własne atuty i myśleć, przede wszystkim myśleć. Tak działają bohaterki powieści Matuszkiewicz.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Powieści*:

2000 – "Agencja Złamanych Serc" – historia czterech kobiet – Marty, Pauliny, Agaty i Kasi, które
            postanowiły zemścić się na swoich mężczyznach, którzy je oszukali. Teraz one ledwo wiążą
            koniec z końcem, a panowie weszli do toruńskiej elity finansowej i jednocześnie szarej strefy.
2002 – "Gry nie tylko miłosne" – główną bohaterką jest Julia Blenda, która mimo że jest inżynierem
            informatykiem, nie ma szczęścia w życiu osobistym ani zawodowym. Mieszka we Włocławku z
            rodzicami i ma marną pracę (pomaganie sekretarce i sprzątaczce) i pensję (800 zł). Czy uda jej
            się odnaleźć miłość?
2003 – "Dziewczyny do wynajęcia" – główną bohaterką jest Zuzanna, kobieta sukcesu, jest po
            studiach,  ma pracę, chłopaka lekarza i kochających rodziców. Gdy traci wszystko, zaprasza ją
            do siebie siostra Weronika. Zuzanna nie wie jednak, że szykuje ona perfidną grę.
2004 – "Salonowe życie" – historia trzech bohaterów – Doroty, właścicielki gabinetu kosmetycznego,
            Gabrieli, zakompleksionej matki i żony oraz Leona, genialnego chemika i badacza perzu. Wiodą
            całkiem spokojne życie, do czasu przekazania Dorocie wynalazku Leona, który
spowoduje
            sporo zamieszania i rozpocznie serię koszmarnych wydarzeń.

2006 – "Seryjny narzeczony" – główną bohaterką jest scenarzystka Łucja, która przyjeżdża do
            Ciechocinka, w którym mieszka jej siostra Bogna. Kobieta straciła męża, który został zabity we
            własnym domu przez sąsiada alkoholika. Łucja zamierza wykorzystać tę historię do swojego
            pierwszego scenariusza. Jakie tajemnice odkryje?
2007 – "Przeklęte, zaklęte" – historia czterech pokoleń kobiet, nad którymi wisi klątwa, która prawie
            100 lat temu spadła na babkę i objęła cały ród po kądzieli. Czy uda się ją przełamać?
2007 – "Nie zabijać pająków" – jeden z mieszkańców kamienicy, Henryk Pająkowski, emerytowany
            oficer milicji, zostaje znaleziony w lesie – z nożem w plecach i z plastikową zabawką w kształcie
            diabelskich rogów na głowie. Sprawą zajmuje się komisarz Dyna, który nie ma łatwego zadania,
            gdyż denat podpadł wszystkim sąsiadom pisząc donosy, i tak naprawdę każdy z nich miał
            motyw.
2008 – "Przebudzenie" – główną bohaterką jest 100-letnia Jadwiga, która wspomina swoje życie - od
            szczęśliwego dzieciństwa, przez roztańczoną młodość, aż po II wojnę światową.
2009 – "Czarna wdowa atakuje"
2009 – "Apetyt na kwaśne winogrona"
2009 – "Odkurzanie firmamentu"
2011 – "Szepty"
2011 – "Ostatni sprawiedliwy"
2012 – "Autor przychodzi wieczorem"
2012 – "Modliszka"

* opisałam tyle te powieści, które czytałam


A Wy lubicie tę pisarkę? Czytaliście jej książki?






Pozostali goście mojego cyklu:

Robin Cook
Arthur Conan Doyle
Stephen King
Agatha Christie
Monika Szwaja
Małgorzata Musierowicz




26 komentarzy:

  1. To smutne, ale nie znam tej autorki ;/

    OdpowiedzUsuń
  2. Muszę się przyznać, że nie znam twórczości Autorki, ale postaram się to zmienić :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam jeszcze żadnej książki tej autorki. Nawet o niej nie słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Odpowiedzi
    1. To raczej literatura kobieca, więc się nie dziwię.

      Usuń
  5. Ja ostatnio czytałam tej autorki ,,Szepty'', które bardzo mi się podobały.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie czytałam jeszcze tej książki. Muszę to nadrobić ;)

      Usuń
  6. Czytałam tylko książkę ,,Czarna wdowa atakuje", a na półce mam ,,Seryjny narzeczony" ,,Agencja złamanych serc" i ,,Ostatni sprawiedliwy". Po pierwszej przeczytanej książce polubiłam jej styl pisania i będę sięgała po jej książki częściej : )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też od pierwszej książki polubiłam jej styl i jak na razie się nie zawiodłam :)

      Usuń
  7. Nie czytałam nic jeszcze tej pani :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, myślę, że mogłyby Ci się spodobać jej książki.

      Usuń
  8. Czytałam tylko "Nie zabijać pająków". Fajny, lekki i zabawny kryminał.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, mnie też się podobał. Przede mną jeszcze "Czarna wdowa atakuje" - kontynuacja ;)

      Usuń
  9. Nie znam autorki, ale widzę, że warto to zmienić

    OdpowiedzUsuń
  10. Dołączam do grona nie znających tej autorki, a niektóre tytuły jej książek brzmią naprawdę zachęcająco.

    OdpowiedzUsuń
  11. Przyznam się bez bicia, że autorki zupełnie nie kojarzę. Chociaż właściwie powinnam napisać "nie kojarzyłam", bo dzięki Tobie to się zmieniło ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To niedobrze, bo naprawdę dobrze pisze. Powinnaś ją poznać - myślę, że się nie zawiedziesz :)

      Usuń
  12. Niestety i ja nie czytałem żadnej książki pani Ireny, chociaż słyszałem wiele dobrego o jej twórczości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam Ci lekkie kryminałki Ireny Matuszkiewicz :)

      Usuń
  13. Coś tam chyba mam na półce. Muszę przejrzeć.

    OdpowiedzUsuń

Po przeczytaniu wpisu zostaw swój ślad (bez adresu swojego bloga oraz kryptoreklam - będą usuwane!). Dziękujemy za każdy komentarz :)