środa, 19 marca 2014

Ulubieni autorzy:
Lee Goldberg

Kolejnym bohaterem mojego cyklu "Ulubieni autorzy" jest Lee Goldberg, autor serii książek o detektywie Monku.

Lee Goldberg jest przede wszystkim amerykańskim scenarzystą, a dopiero potem pisarzem. Napisał kilka odcinków serialu o detektywie Monku. Twórcą postaci Monka był Andy Breckman, który stworzył pilot serialu. Potem scenarzyści się zmieniali, a jedynym z nich był właśnie Goldberg. Po sukcesie filmowym postanowił wydać serię książek z detektywem Monkiem.

Zadebiutował w 2006 roku powieścią "Detektyw Monk i straż pożarna". I chyba sam nie przypuszczał, że książki tak się spodobają, że powstanie cała seria, która obecnie liczy 15 powieści. Niestety Lee Goldberg postanowił poprzestać na tej liczbie i przekazał pałeczkę swojemu koledze Hy Conradowi, który także pisał scenariusze do kilku odcinków serialu.

Jestem bardzo ciekawa, czy jego książki będą równie zabawne i czy okaże się godnym następcą. W Ameryce zostały już wydane 2 z 3: "Mr. Monk Helps Himself", "Mr. Monk Gets on Board" oraz "Mr. Monk Is Open for Business". Powstaje pytanie, czy pojawią się w Polsce i czy zajmie się tym Dom Wydawniczy Rebis, jak to było do tej pory.

Jak już niejednokrotnie wspomniałam uwielbiam serial o detektywie Monku. Jego nieporadność, fobie, dziwne zasady, a jednocześnie niezmąconą wiarę w swoje umiejętności detektywistyczne. I wcale nie są to przechwałki, po prostu Monk nigdy się nie myli. Dlatego, gdy dowiedziałam się o serii książek, stało się dla mnie jasne, że muszę je przeczytać. I jak zwykle zaczęłam od środka - a konkretnie "Detektywa Monka i brudnego gliny", a potem poszło już lawinowo. Trochę obawiałam się, że książki będą takie zabawne jak serial, ale zupełnie niepotrzebnie. Zarówno książki jak i filmy zawsze poprawiają mi humor. Jego rozmowy z Natalie są bezbłędne, a także jej relacje odnośnie zachowania detektywa (w książkach to Natalie jest narratorem).

Żałuję, że serial już się skończył a mnie nie został już ani jeden odcinek do obejrzenia. Na szczęście przede mną jeszcze kilka książek.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Powieści*:

2006 - "Detektyw Monk i straż pożarna"
2006 - "Detektyw Monk jedzie na Hawaje" - Monk ma do rozwikłania zagadkę śmierci pewnej
             bogatej turystki...
2007 - "Detektyw Monk i strajk policji"
2007 - "Detektyw Monk i dwie asystentki"
2007 - "Detektyw Monk i kosmos"
2008 - "Detektyw Monk jedzie do Niemiec"
2008 - "Detektyw Monk jedzie do Paryża"
2009 - "Detektyw Monk i brudny glina" - Monk zostaje zatrudniony w największej formie
           detektywistycznej w San Francisco, czy sobie poradzi w nowym miejscu?
2009 - "Detektyw Monk w Opałach" - Monk ma przeprowadzić śledztwo w Muzeum Gorączki Złota w
            Opałach, okazuje się że miejsce to jest mu bardzo bliskie...
2010 - "Detektyw Monk czystym bankrutem" - Monk i Natalie muszą szukać nowej pracy, gdyż
            policja nie może już płacić Monkowi za konsultacje
2011 - "Detektyw Monk wyrusza w podróż" - Monk wpada na szalony pomysł i postanawia porwać
            swojego chorego na agorafobię brata Ambrose'a i wyruszyć z nim w podróż po Ameryce...
2011 - "Detektyw Monk na kanapie"
2012 - "Detektyw Monk na patrolu"
2012 - "Detektyw Monk w rozterce" - Monk waha się, czy przenieść się do Summit z Natalie czy
            zostać sam w San Francisco...
2013 - "Detektyw Monk wyrównuje rachunki"
2013 - "Mr. Monk Helps Himself"
2014 - "Mr. Monk Gets on Board" 
2014 - "Mr. Monk Is Open for Business"

* opisałam tylko te powieści, które czytałam


A Wy lubicie ten cykl? Czytaliście którąś z książek? Lubicie detektywa Monka?






Pozostali goście mojego cyklu:

Robin Cook
Arthur Conan Doyle
Stephen King
Agatha Christie




28 komentarzy:

  1. Bardzo lubię serialowego Monka z jego maniami. Jestem więc ciekawa i książek.

    OdpowiedzUsuń
  2. Serial kiedyś oglądałam, ale nie za specjalnie, po prostu leciał w tle. Jedną z książek próbowałam przeczytać, lecz niestety mnie nie zaciekawiła. No ale jest w końcu coś, za czym nie przepadam :) Bo już myślałam, że wszystko mi się podoba i że coś jest ze mną nie tak ;p Pozdrowionka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, że serial Ci się nie przypadł do gustu. Ale nie wszystko musi nam się podobać :)

      Usuń
  3. Uwielbiam serialowego Monka. Właściwie nie wiem czemu nie znam literackiego pierwowzoru. Jeśli gdzieś go dorwę, nie przejdę obojętnie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może dlatego nie znasz, bo książki powstały na podstawie serialu, a nie odwrotnie. Znacznie później niż serial. Jeśli Ci się podoba Monk filmowy, to książkowy też powinien :)

      Usuń
  4. Nie znam twórczości autora, chociaż o jego słynnej serii słyszałam wielokrotnie. Co do serialowego detektywa Monka-oglądałam może ze 3 odcinki, ale jakoś nie zaciekawiły mnie aż tak bardzo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro nie zaciekawił Cię serial o Monku, to książki raczej Ci się nie spodobają.

      Usuń
  5. Z cyklem nie miałam styczności, ale mam go w planach, lubię tego "dziwnego" detektywa ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że polubisz także literackiego Monka - jest równie "dziwny" :)

      Usuń
  6. Oglądać oglądałam i uwielbiam ten serial, bardzo chętnie bym i go poczytała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, że lubisz Monka. Dlatego myślę, że spodobałyby Ci się także książki :)

      Usuń
  7. Czytałam ,,Detektyw Monk jedzie do Niemiec" i bardzo mi się podobała ta książka : >

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta książka dopiero przede mną. Inne części są równie zabawne, więc może się z nimi zapoznasz :)

      Usuń
  8. Aż mi się głupio zrobiło, bo zupełnie nie znam tego pana... Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie przejmuj się, jeśli nie znasz serialu to i autora książek ;)

      Usuń
  9. Kiedyś bardzo lubiłam Monka, ale potem jakoś przestałam oglądać i nawet nie widziałam finałowych odcinków. Żadnej z książek jeszcze nie czytałam, ale może kiedyś spróbuję ze względu na stare dobre czasy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja obejrzałam wszystkie serie, Monk wciągnął mnie jeszcze bardziej niż Dexter ;) Spróbuj, może Ci się spodobają :)

      Usuń
    2. To teraz nie wiem, czy mam oglądać Dextera, czy raczej zaległe odcinki Monka ;)
      Kiedyś na pewno spróbuję :)

      Usuń
    3. Najpierw Monk, potem Dexter :P

      Usuń
  10. Książek tego autora nie czytałam, za to serial uwielbiam. :))

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie miałam jeszcze przyjemności z tym panem... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że prędzej czy później się poznacie ;)

      Usuń
  12. Muszę kiedyś przeczytać jakąś jego książkę, bo Monka znam tylko z serialu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powinnaś w takim razie poznać książki, jakby co kilka mam w swojej kolekcji :)

      Usuń
  13. Monka znam tylko z serialu, bo nie mogę jakoś na książki o jego przygodach trafić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powinny być w bibliotece. Przynajmniej te starsze :)

      Usuń

Po przeczytaniu wpisu zostaw swój ślad (bez adresu swojego bloga oraz kryptoreklam - będą usuwane!). Dziękujemy za każdy komentarz :)