czwartek, 30 czerwca 2016

"Spacerem po Paryżu" - przewodnik National Geographic

"Spacerem po Paryżu" to przewodnik Pas Paschaliego i Briana Robinsona po stolicy Francji.

W Paryżu byłam raz, podczas wycieczki po Francji, Hiszpanii i Włoszech, kilkanaście lat temu. Na Paryż przewidziano tylko jeden dzień, więc zobaczyłam najważniejsze obiekty, zrobiłam zdjęcia aparatem analogowym, do kilku miejsc zajrzałam do środka. Zdążyłam zgubić portfel ze wszystkimi oszczędnościami, a potem go odnaleźć w swoim bagażu w autokarze (uroki szybkiego pakowania się i zmieniania miejsc noclegów). Następnego dnia czekał na nas Disneyland - też jednodniowy wypad.

A przecież Paryż jest uważany za najelegantszą stolicę świata, nie można obejść się z nim w taki sposób. Miasto to włączy w sobie haute couture z wyrafinowaną kuchnią, wybitnymi dziełami sztuki i niezwykłymi obiektami architektonicznymi oraz romantycznymi kawiarenkami. Z tego względu w Paryżu jest wiele ciekawych miejsc, które warto poznać. Piszą o nich Pas Paschali i Brian Robinson w swoim spacerowniku.

"Spacerem po Paryżu" to przewodnik Pas Paschaliego i Briana Robinsona po stolicy Francji. Publikacja składa się z 3 części - Lotem błyskawicy, Części Paryża oraz Wskazówki dla podróżnych. Każda z omawianych części miasta zawiera: Opis trasy, Wizytówkę, Tylko w Paryżu i Rekomendacje.

Koncepcja przewodnika jest prosta: trasy opisane w przewodniku wiodą przez najciekawsze zakątki Paryża. Każdą z nich naniesiono na plan miasta i tak zaplanowano, by wypełniła dzień, uwzględniając jednocześnie godziny otwarcia poszczególnych obiektów i pory dnia, gdy są mniej zatłoczone. Często przechadzki kończą się w pobliżu restauracji lub tętniących życiem nocnych klubów.

Fot. Wiki

Autorzy w swoim przewodniku opisali największe atrakcje miasta, porady bywalców, pokazali symbole miasta i niespodzianki, zamieścili mapy z trasami spacerów jednodniowych lub weekendowych - także dla rodziców z dziećmi oraz informacje, gdzie warto zjeść w danej części Paryża. Na końcu znalazł się indeks miejsc, by ułatwić ich szukanie.

W przewodniku skoncentrowano się na następujących częściach Paryża - Wyspy na Sekwanie, czyli La Cité i St.-Louis; Dzielnica Łacińska, w której dawniej dominowały klasztory i opactwa, a dziś jest ośrodkiem muzułmańskich mieszkańców oraz centrum sztuki i kultury arabskiej; St.-Germain i Montparnasse, ze swoją artystyczną atmosferą; Châtelet i Les Halles, który przez ponad 800 lat był głównym targowiskiem spożywczym Paryża; Les Marais i Bastylia, jedno z najstarszych regionów miasta; Luwr i Pałac Królewski, symbolami Paryża - ogrodami Tuileries; Pola Elizejskie, czyli jedna z najsłynniejszych francuskich arterii; Wieża Eiffla i Les Invalides, symbole Paryża; oraz Montmartre, położony na wzniesieniu zwanym La Butte.

Paryż to jedno z niewielu miast, które może się pochwalić tyloma muzeami, zabytkami, ogrodami skupionymi na tak niewielkim obszarze. To idealne miasto do zwiedzenia go w jeden dzień, oczywiście, gdy nie możemy pozwolić sobie na więcej. Najlepiej jednak delektować się nim znacznie dłużej. Jest nazywany Miastem Świateł, a jego magię odczuwa się po zmroku. To miasto mody haute couture oraz prêt-à-porter. Słynie także z targowisk i pchlich targów. Jeśli chodzi o wytworną kuchnię, to w Paryżu mieszczą się legendarne restauracje. Charakterystyczne paryskie specjały to: m.in. kruchy rogalik z kawą na śniadanie, foie gras i zupa cebulowa na obiad oraz ptifurki (małe ciasteczka) na deser.

Fot. Wiki

Za sprawą tego przewodnika odkryłam wiele interesujących miejsc, które chciałabym zobaczyć oraz dowiedziałam się czegoś nowego o tych, które już widziałam. W pierwszej grupie znalazły się m.in. Bazylika Sacré-Cœur, Katakumby paryskie, Moulin Rouge. Natomiast w drugiej - m.in. Luwr, Katedra Notre-Dame i Wieża Eiffla.

Luwr, najsłynniejszy pałac Paryża, zna każdy, kto choć raz odwiedził Paryż. Mieści się w nim muzeum, które przechowuje zbiory sztuki uważane za jedne z najważniejszych światowych kolekcji. To jednocześnie najwspanialszy światowy zabytek, który w średniowieczu był siedzibą królewską, a w XIX wieku - rezydencją Napoleona Bonaparte.

Katedra Notre-Dame to średniowieczny geniusz architektoniczny i najsłynniejsza francuska katedra. Wniesiono ją w latach 1163-1345, aby budziła szacunek i lęk przed Bogiem. Wiktor Hugo napisał powieść rozgrywającą się w tej świątyni - "Katedra Marii Panny w Paryżu", której głównym bohaterem jest garbaty dzwonnik Quasimodo. Na jej podstawie powstał musical "Dzwonnik z Notre-Dame", który lubię, zwłaszcza piosenkę "Belle" w wykonaniu Garou (klik).

Fot. Wiki

Wieża Eiffla to kolejny symbol Paryża. Ta charakterystyczna metalowa konstrukcja została wybudowana w 1889 roku przez Gustava Eiffla na Wystawy Powszechnej zorganizowanej z okazji stulecia rewolucji francuskiej. Miała zostać rozebrana po 20 latach tak się jednak nie stało. Okazała się idealnym miejscem anten radiowych. Wieża została złożona z 18 000 elementów, które spaja 2,5 mln nitów.

Chciałabym zobaczyć Bazylikę Sacré-Cœur, której nie sposób pomylić z żadną inną budowlą. Swój charakterystyczny biały kolor zawdzięcza trawertynowi, z którego jest zbudowana. Jest symbolem narodowego pojednania i nadziei, wniesiono ją po klęsce w wojnie z Prusami w 1871 roku. Marzą mi się także Katakumby paryskie oraz kabaret Moulin Rouge.

Fot. Wiki

Przewodnik "Spacerem po Paryżu" spodobał mi się tak samo jak krakowski przewodnik. Jego niewielkie rozmiary sprawiają, że można go zabrać ze sobą. Dzięki niemu odkryłam nowe i ciekawe miejsca, które chciałabym poznać na żywo. Dużym walorem są kolorowe zdjęcia opisywanych miejsc i budowli. Polecam ten przewodnik miłośnikom Paryża i turystom.








Autor: Pas Paschali, Brian Robinson
Tytuł: "Spacerem po Paryżu"
Ilość stron: 192
Oprawa: miękka








Książka przeczytana w ramach wyzwań:

ABC czytania (wariant 1 - tytuł na S)
Pod hasłem (ulotność)
Przeczytam tyle, ile mam wzrostu ( cm)
W 200 książek dookoła świata (Polska)




8 komentarzy:

  1. Chciałabym kiedyś odwiedzić Paryż!

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy nie byłam w Paryżu, ale marzy mi się zobaczyć to miasto.

    OdpowiedzUsuń
  3. Paryż bardzo chciałabym kiedyś zobaczyć!

    OdpowiedzUsuń
  4. Niestety nigdy nie byłam w Paryżu, chociaż to moje marzenie :) Kiedyś wygrałam przewodnik po Krecie i też sobie czeka cierpliwie na użycie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie byłam nigdy na Krecie, może trafi mi się chociaż przewodnik ;)

      Usuń

Po przeczytaniu wpisu zostaw swój ślad (bez adresu swojego bloga oraz kryptoreklam - będą usuwane!). Dziękujemy za każdy komentarz :)