środa, 14 listopada 2018

"Bolek i Lolek na szlaku polskich kultur" - niezwykła podróż po kraju

"Bolek i Lolek na szlaku polskich kultur" Doroty Majkowskiej-Szajer to książka dla dzieci, która przywołuje wspomnienia z czasów mojego dzieciństwa.

Polska jest piękna i różnorodna kulturowo. Warto ją poznać, zanim wyruszy się na podbój świata. W myśl powiedzenia: Cudze chwalicie, swego nie znacie. Tak właśnie zrobili Bolek i Lolek, bracia niebojący się podróży w nieznane.

W poprzedniej książce bohaterowie szukali Smoka Wawelskiego ("Bolek i Lolek zwiedzają Polskę"). Tym razem Bolek i Lolek zaczynają szukać skarbów, które są rozrzucone po całej Polsce - od morza po góry, od wschodu do zachodu. Wśród nich są m.in. haft kujawski, kozioł wielkopolski, łowickie pisanki, malowane chaty w Powiślu Dąbrowskim, koronki z Koniakowa.

Spodobała mi się wyprawa na Kurpie, gdzie robi się przepiękne wycinanki. Polskie gospodynie prawdopodobnie podpatrzyły wycinanki u żydowskich sąsiadek, które ozdobami z papieru przystrajały okna w święto Szawuot.

Muszę przyznać, że choć jestem rodowitą warszawianką, to nigdy nie słyszałam o karaimskich kybynach. Otóż okazuje się, że są to pierogi z drożdżowego ciasta wypełnione farszem z mięsa i kapusty. Co ciekawe, przed włożeniem pierogów do piekarnika każdy z nich trzeba pośrodku szczypnąć i zrobić dziurkę. W przeciwnym razie się nie udadzą. Muszę ich spróbować.

materiały prasowe
Zachwyciły mnie kwietne dywany w Sprycimierzu. W innych miejscowościach podczas procesji w święto Bożego Ciała sypie się kwiaty, a u nas układa się kwietne dywany. Robimy tak od 200 lat. Trasa ma ponad kilometr, to musi być coś niezwykłego. Chciałabym tam pojechać.

"Bolek i Lolek na szlaku kultur" to książka dla dzieci, która jednocześnie uczy i bawi. Bracia poznają nowe zakątki i uczą się o nich czegoś ciekawego. Może to być inspiracja dla przyszłych małych podróżników.

Fot. Wiki

Książkę czyta się szybko, ponieważ teksty są krótkie i zabawne. Można też dowiedzieć się z niej wielu ciekawostek na temat polskiej kultury. Waloru lekturze dodają cudowne ilustracje Sary Szewczyk przedstawiające bohaterów (są identyczni jak w dobranocce) oraz zwiedzane miejsca. Polecam tę książkę dzieciom oraz dorosłym, którzy pamiętają tych dwóch rozrabiaków żądnych przygód.









Autor: Dorota Majkowska-Szajer
Tytuł: "Bolek i Lolek na szlaku polskich kultur"
Liczba stron: 64
Oprawa: twarda








8 komentarzy:

  1. Mam nadzieję, że i mi przytrafi się okazja do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka prezentuje się świetnie. Chętnie wrócę do bohaterów mojego dzieciństwa i pokażę ich mojej córce.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam Bolka i Lolka! Moje dzieciństwo :)

    OdpowiedzUsuń

Po przeczytaniu wpisu zostaw swój ślad (bez adresu swojego bloga oraz kryptoreklam - będą usuwane!). Dziękujemy za każdy komentarz :)