wtorek, 3 września 2013

"Medycyna wokół nas", czyli wszystko o naszym zdrowiu

"Nie ma bardziej humanistycznej dziedziny nauki - bliższej człowiekowi, ściślej z nim związanej i wpływającej na praktycznie każdy aspekt jego życia" - twierdzi Jan Stradowski.

Książka "Medycyna wokół nas" to zbiór 19 artykułów napisanych przez dziennikarzy oraz ekspertów z dziedziny medycyny. Jej autorami są: szef działu nauki "Focusa" Jan Stradowski, dziennikarz Rafał Jemielita, dziennikarka Aleksandra Kowalczyk, dziennikarz i podróżnik oraz doktor biologii molekularnej Jakub Urbański, sekretarz redakcji miesięcznika "Bluszcz" Ewa Rąbek, pracownik naukowy Krzysztof Mizera, dziennikarka Agnieszka Szymczak, dziennikarka Anna Piotrowska, dziennikarz Andrzej Kus oraz dziennikarka Małgorzata Minta.

Zaprezentowane w niej artykuły dotyczą różnych aspektów życia, w których wykorzystywana jest medycyna. Jan Stradomski słusznie zauważa we wstępie, że medycyna towarzyszy nam od początku życia aż po jego koniec. Pomaga nam chronić się przed chorobami dzięki szczepieniom. Doradza, co jeść i jak żyć, by zachować zdrowie - zarówno fizyczne jak i umysłowe. Zwalcza mniej i bardziej uciążliwe choroby. (...) Nie ma bardziej humanistycznej dziedziny nauki - bliżej człowiekowi, ściślej z nim związanej i wpływającej na praktycznie każdy aspekt jego życia

Najbardziej zainteresował mnie artykuł Agnieszki Szymczak "Kryminalne zagadki ekshumacji". Autorka pokazuje, że nawet po tysiącach lat można odkryć przyczynę czyjejś śmierci. Przykładem może być Oetzi, czyli "Człowiek Lodu", który został zabity w 3300 roku p.n.e. - 60 km od miejsca urodzenia. Dzięki rozwojowi technik badawczych wiemy dziś o nim niemal tyle, co o współczesnych ofiarach przestępstw. Specjaliści od archeologii sądowej coraz częściej odkrywają prawdę o zbrodniach i tożsamości ludzi sprzed nie tylko tysięcy, ale też setek i dziesiątek lat. Jest to zdumiewające, że na podstawie kości można ustalić wzrost, masę, a nawet wiek ofiary. W dodatku, badania genetyczne pomagają zidentyfikować bezimienne kiedyś ciała. Z artykułu można także dowiedzieć się o przyczynach śmierci Napoleona, Beethovena i Chopina.

Niezwykle interesujący wydał mi się także artykuł Aleksandry Kowalczyk "Weterynaria ekstremalna". Pokazuje, jak weterynaria poszła do przodu, podąża śladem "ludzkiej" medycyny. Dializa nerek, transfuzja krwi, wszczepienie rozrusznika serca, transplantologia - to tylko niektóre metody przedłużenia życia naszego pupila. Do tego dochodzą przeróżne badania do tej pory przeznaczone jedynie dla ludzi, takie jak np. rezonans magnetyczny, ultrasonografia czy elektrokardiografia. Jedyną barierą są możliwości finansowe właściciela. Endoproteza stawu biodrowego wszczepiona psu, który cierpi na zaawansowaną dysplazję kosztuje około 7000 zł plus koszty operacji, nitinolowe pierścienie, które usztywniają tchawicę - 5000 zł, a przeszczep nerki - 10000 dolarów. Operacje mogą wydłużyć życie psa czy kota o 2–5 lat. Powstaje zatem pytanie, czy gra jest warta świeczki? Zważywszy na to, że istnieje ryzyko, że zwierzę nie przeżyje operacji.

Moją uwagę przykuł również artykuł Jana Stradowskiego "Polska kleszczach". Jak wiadomo temat jest jak najbardziej aktualny. Kleszcze, jedne z najdoskonalszych stworzeń na Ziemi, stanowią duże zagrożenie dla człowieka. Amerykańscy mikrobiolodzy uważają nawet, że terroryści mogą posłużyć się kleszczami, by przygotować broń biologiczną nowej generacji. Choć wydaje się to żartem, jest w tym wiele prawdy. Bowiem pajęczaki te przenoszą liczne choroby, które atakują układ nerwowy i prowadzą do śmieci lub trwałej niepełnosprawności. Zatrważające jest to, że istnieje ponad 800 ich gatunków. Jednak najniebezpieczniejsze są kleszcze pospolite i łąkowe. Autor przestrzega przed tymi groźnymi stworzeniami i obala mity ich dotyczące.

"Medycyna wokół nas" jest ciekawą lekturą, napisaną bardzo rzeczowym językiem. Zaprezentowane w niej artykuły są na dość wysokim poziomie, poza tym są bardzo różnorodne. Można się dowiedzieć m.in. dlaczego ludziom tak smakują słodycze, tłuste potrawy oraz słone przekąski, jak bada się mumie, czy powinno się zabijać kąsającego nas komara oraz jaki jest przepis na herosa. Oczywiście jedne artykuły zainteresowały mnie bardziej, inne mniej. Ale ogólnie książka mi się spodobała. Polecam ją szczególnie osobom interesującym się różnymi aspektami medycyny.






Autor: praca zbiorowa
Tytuł: "Medycyna wokół nas"
Ilość stron: 128
Oprawa: miękka









Książka przeczytana w ramach wyzwań:

Czytamy serie wydawnicze (Focus medycyna - wydawnictwo G+J)
Pierwsze słyszę!
Polacy nie gęsi
Nie tylko literatura piękna





28 komentarzy:

  1. Nie czytałam jeszcze żadnej książki z serii Focus, ale muszę to nadrobić widzę, bo co chwilę wyciągasz jakieś perełki :) Chętnie poznam też artykuły o medycynie, najbardziej przerażający wydaje się ten o kleszczach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musisz koniecznie, ja bardzo polubiłam tę serię. Szczególnie, że ma różnorodną tematykę. Kleszcze rzeczywiście mogą przerazić ;)

      Usuń
    2. Na pewno niedługo którąś kupię, chociaż 20 zł za 130 lub 140 stron to trochę dużo :P

      Usuń
    3. W bonito.pl są po 16 zł ;)

      Usuń
  2. Uwielbiam Focus i z chęcią przeczytałabym tą publikację i dowiedziała się dlaczego tak lubię te cholerne słodycze hahaha:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To musisz przeczytać, jest kilka artykułów o naszej diecie :)

      Usuń
  3. Już od jakiegoś czasu mi chodzi po głowie, więc pewnie kiedyś w końcu uda mi się ją przeczytać. To tematyka, która mnie interesuje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To musisz teraz zrealizować swoje czytelnicze plany :) Mnie też interesuje ta tematyka, dlatego tak lubię thrillery medyczne.

      Usuń
  4. Zainteresował mnie ten zbiór artykułów, zwłaszcza to o tych słodyczach, bo to mój wielki nałóg. ;)
    Widzę, że czytasz "Najmroczniejszą ciemność" - jak wrażenia? Mam tę książkę u siebie, ale jakoś nie mogę się za nią zabrać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pocieszę Cię, że mój też ;)

      Dopiero jestem na początku książki, jeszcze nikogo nie zamordowali. Ale chyba bardziej podobał mi się "Domek z piernika".

      Usuń
  5. To musi być baaardzo ciekawe i pouczające.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem. Ale myślę, że warto się przekonać na własne oczy :)

      Usuń
  6. Po przeczytaniu Twojej recenzji muszę stwierdzić, że to książka dla mnie. Chętnie podsunę ją też moim przyjaciołom, którzy są lekarzami i w kwestii książek około medycznych (np. kryminałów Tess Gerritsen) często się ich radzę, jak oni je odbierają, jako zawodowcy.
    kolodynska.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To cieszę się, że Ci się spodobała moja recenzja i polecić książkę swoim przyjaciołom. Jeśli chodzi o thrillery medyczne, to moim zdaniem lepiej pisze Robin Cook ;)

      Usuń
  7. W sumie mogłabym przeczytać, zupełnie jak ciekawe artykuły z gazety :p Najbardziej fascynuje mnie ta archeologia sądowa - niesamowite, co przy dzisiejszej wiedzy i technologii można wywnioskować z zaledwie szkieletu człowieka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to są artykuły z Focusa zebrane w jedną całość ;) To prawda, to niesamowite. Chciałabym to zobaczyć na własne oczy :)

      Usuń
    2. No wiem, źle się wyraziłam, miałam na myśli to, że jakbym gazetę sobie czytała zamiast takiej całej książeczki - swoją drogą faktycznie trochę drogie jak na takie coś.

      Też bym chciała zobaczyć pracę archeologa na własne oczy :D W ogóle czasami w mieście mijałam gabinet (?) archeologa i zawsze się dziwiłam, że czasami ktoś tam jednak siedzi - wtedy byłam niezmiernie ciekawa, o czym rozmawiają i co planują :D

      Usuń
    3. Ok, teraz wszystko jasne. Rzeczywiście trochę drogie.

      Kiedyś, w podstawówce marzyła mi się archeologia. Ale nie chciałam siedzieć w gabinecie, tylko na wykopaliskach. Pewnie rozmawiają o kolejnym medycznym przypadku - kryminalnej zagadce sprzed setek lat :P

      Usuń
  8. Sądzę, że takie z takimi książki powinno się chociaż trochę zaznajomić. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Pewnie nie wszystkie artykuły by mnie zainteresowały, ale tego o ekshumacjach jestem szalenie ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  10. Akurat temat medycyny jest mi raczej obcy, ale książkę bym przeczytała. Na pewno znalazłabym mnóstwo przydatnych informacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że książka mogłaby Ci się spodobać :)

      Usuń
  11. O! A jednak Ci się udało pozmieniać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od nowa zrobiłam szablon - kolory i tła muszę zmieniać w HTML-u. Ale już przynajmniej tło się nie rozlewa w IE (nie korzystam z tej wyszukiwarki, to nawet nie wiedziałam):P W każdym razie dzięki :)

      Usuń
  12. O, kolejna książka z tej kategorii. Ciężko byłoby mi się zdecydować np. na jedną z nich wszystkich, którą miałabym przeczytać. Każda wydaje się być naprawdę interesująca i pouczająca :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I mam nadzieję, że nie ostatnia ;) Doskonale Cię rozumiem, bo rzeczywiście są interesujące i pouczające :)
      Pozdrawiam

      Usuń

Po przeczytaniu wpisu zostaw swój ślad (bez adresu swojego bloga oraz kryptoreklam - będą usuwane!). Dziękujemy za każdy komentarz :)