wtorek, 29 listopada 2016

"Nordicana" - kompendium wiedzy o Skandynawii

Książka "Nordicana" Kasji Kinselli to kompendium wiedzy na temat Skandynawii - Danii, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Islandii, Grenlandii i Laponii.

Od kilku lat panuje moda na Skandynawię i wszystko, co z nią związane. Wiele emocji budzą skandynawskie wzornictwo, krajobrazy, moda, film i zabawki. Ten region Europy fascynuje także surową i dziką przyrodą oraz mroczną literaturą. Sama bardzo lubię skandynawskie kryminały oraz meble popularnej szwedzkiej sieci sklepów. Ze Skandynawią kojarzą mi się także klocki Lego, szwedzki stół, samochody Volvo i Saab, Pipi Pończoszanka, Muminki, baśnie Andersena oraz norweskie fiordy. A co jeszcze oferuje Skandynawia można dowiedzieć się z książki Kasji Kinselli.

"Nordicana" to wyjątkowy leksykon, który obejmuje 100 haseł przybliżających skandynawskie ikony z różnych dziedzin życia, takich jak: literatura, film, muzyka, kuchnia, architektura. Książka została podzielona na 6 części: Mity i tradycje, Naturalnie skandynawskie, Skandynawski design, Jedzenie i świętowanie, Noir i symbole kultury, Skandynawska architektura.

Na początku warto wspomnieć, że pod pojęciem Skandynawia kryją się trzy kraje - Dania, Szwecja i Norwegia. Jednak niektórzy zaliczają do niej także kraje nordyckie - Finlandię i Islandię oraz Grelandię jako autonomiczną część Danii. I właśnie to szersze pojęcie zostało uwzględnione w książce "Nordicana".

Nie muszę chyba wspominać, że jako miłośniczka kryminałów najbardziej byłam ciekawa części poświęconej tematyce noir. I się nie zawiodłam. Bowiem w leksykonie pojawili się m.in. Jo Nebso, o którym nie wiedziałam, że pisze też pod pseudonimem - Tom Johanses; Henning Mankell, twórca Kurta Wallandera czy Stieg Larsson i jego głośna trylogia "Millenium".

Drugą interesującą mnie dziedziną były kulinaria, gdyż lubię czytać książki kucharskie. Dlatego byłam ciekawa, jakie skandynawskie specjały zaproponuje autorka. O szwedzkich klopsikach wiedziałam, są nieco zbliżone do naszych pulpecików (inny tłuszcz do smażenia i przyprawy). Jednak jakie było moje zdziwienie, gdy okazało się, że Szwedzi lubią... marynowane śledzie. Ich miłość do tego specjału sięga początków XI wieku. Skandynawowie mówią: Wszystkim śledziom dane jest pływać trzy razy - raz na oceanie, drugi raz w occie i na koniec w wódce. A ja do tej pory myślałam, że to polski przysmak.

Zainteresowały mnie także skandynawskie mity i tradycje. Szczególnie trolle, które według skandynawskiej mitologii walczyły przeciwko bogom u boku olbrzymów. Jednak w przeciwieństwie do wielu swoich pobratymców trolle powoli ewoluowały, stopniowo zmieniając się w okrutnych, dzikich i żądnych krwi potworów w łagodniejsze, już nie tak przerażające istoty.

Przyznaję, że najmniej wiedziałam o Islandii, z którą kojarzyła mi się do tej pory pisarka Yrsa Sigurðardóttir. Tymczasem autorka ma wiele innych ciekawych skojarzeń, takich jak: sagi islandzkie, kuce islandzkie, wodospad Gullfoss, skyr (rodzaj twarogu). Z Finlandią też nie było u mnie najlepiej - sauna fińska, wódka Finlandia i skoki narciarskie. Autorka opowiada m.in. o wzornictwie Marimekko (po polsku sukienka dla Marysi) oraz o hotelu Kakslauttanen, który oferuje "ciepłe" i "zimne" noclegi.

Książka "Nordicana" to kompendium wiedzy na temat Skandynawii. Autorka stara się pokazać, za co można pokochać te kraje. Trzeba przyznać, że potrafi zachęcić do odwiedzenia opisywanych miejsc czy spróbowania specjałów. Dowiedziałam się z niej wielu cennych informacji, m.in. co oznacza słowo Lego, czym jest brama honoru albo łyżki miłości.

Leksykon Kasji Kinselli wzbogacają zdjęcia i grafiki przedstawiające opisywane miejsca, potrawy i przedmioty. Na końcu znajduje się indeks, który ułatwia szukanie. Trochę szkoda, że nie jest tylko alfabetyczny, a nie podzielony na kraje. Polecam tę publikację miłośnikom Skandynawii oraz osobom, które chcą poznać ten fascynujący region.

Kasja Kinsella jest szwedzką pisarką, stylistką i fotografem. Przez rok prowadziła swoje własne czasopismo "Skandinawian Makes". Na swoim koncie ma dwie książki "Nordicana" oraz "Sew Scandinavian". Na swoim koncie ma dwie książki "Nordicana" oraz "Sew Scandinavian".









Autor: Kasja Kinsella
Tytuł: "Nordicana"
Liczba stron: 192
Oprawa: twarda




Książka przeczytana w ramach wyzwań:

ABC czytania (wariant 2 - tytuł na N)
Czytamy nowości
Pod hasłem (co mieści wyraz?)
Przeczytam tyle, ile mam wzrostu ( cm)
W 200 książek dookoła świata (Szwecja)









16 komentarzy:

  1. O proszę! Idealna lektura da mnie, miłośniczki Skandynawii :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Oooo, to by było coś dla mnie! Uwielbiam takie klimaty! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem bardzo ciekawa tej książki, choć śmieszy mnie nazywanie nieskandynawskich krajów Skandynawią...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skandynawowie uznają tylko trzy kraje jako Skandynawię, reszta świata widzi to trochę inaczej, bardziej liberalnie ;)

      Usuń
  4. Tematyka kompletnie nie w moim guście, więc tym razem spasuje.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zapowiada się bardzo ciekawie :) Będę pamiętać o tym tytule.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że uda Ci się ją przeczytać :)

      Usuń
  6. Skandynawia coś ostatnio na topie ;) Jak nie hygge, to wikingowie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda :) "Hygge" chciałabym przeczytać ;)

      Usuń
  7. Bardzo ciekawa pozycja. Przydałby się tak potężny łyk wiedzy o tych stronach. To musi być niezły "podkład" pod różnego rodzaju lektury...:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To esencja Skandynawii z różnych dziedzin, nie tylko literatury. Książka jest bardzo inspirująca, warto ją poznać :)

      Usuń
  8. O, tę książkę bardzo chciałabym mieć, już mnie zaciekawiła! :)

    OdpowiedzUsuń

Po przeczytaniu wpisu zostaw swój ślad (bez adresu swojego bloga oraz kryptoreklam - będą usuwane!). Dziękujemy za każdy komentarz :)