sobota, 24 stycznia 2015

"Pajęczyna" utkana z kłamstw

"Ach, jakieś pajęczyny tkamy, kiedy się raz w oszustwo wdamy" - przypomina jedna z bohaterek powieści Agathy Christie.

Niedawno miałam okazję obejrzeć spektakl "Pajęcza sieć" w reżyserii Wojciecha Malajkata w Teatrze Syrena (recenzja). Byłam bardzo ciekawa tej sztuki, gdyż napisała ją Agatha Christie, nazywana Królową kryminału. Sztuka ta została zaadaptowana przez Charlesa Osborne'a na powieść, którą chciałam przeczytać i się udało.

Główną bohaterką jest Klarysa Hailsham-Brown, która uwielbia robić ludziom psikusy. Do tego stopnia, że gdy mówi prawdę, nikt jej nie wierzy. Wraz ze swoim mężem Henry'm, przeprowadziła się niedawno z Londynu do eleganckiej, wiejskiej rezydencji Cobblestone Court. Henry jest pracownikiem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i tego dnia ma zamiar przyjąć w ich domu dwóch ważnych polityków - od tego spotkania zależy jego kariera.

Niestety tuż przed wizytą tak znamienitych gości Klarysa znajduje w salonie zwłoki mężczyzny. Zdaje sobie sprawę, że to może pokrzyżować plany męża i dochodzi do wniosku, że jedynym wyjściem jest zatuszowanie sprawy. Ale od czego są przyjaciele oraz nadgorliwa ogrodniczka? Tylko czy uda im się przechytrzyć inspektora Lorda?

Agatha Christie miała ciekawy pomysł na sztukę. Jej historia jest tajemnicza i zabawna zarazem. A wystawiona na deskach teatru, nabiera jeszcze większego dynamizmu. Autorka wykreowała nietuzinkowe postacie, oprócz Klarysy i jej męża - m.in. nastoletnią Pippę, córkę Henry'ego z pierwszego małżeństwa, sir Rolanda Delahaya, Hugona Bircha, Jeremy'ego Warrendera, podkochującego się w Klarysie oraz inspektora Lorda, który prowadzi śledztwo.

"Pajęczyna" to lekka powieść kryminalna z nutką angielskiego humoru. Książkę czyta się błyskawicznie, gdyż jest napisana lekkim językiem. Nie brakuje w niej nagłych zwrotów akcji, które zmieniają perspektywę o 180 stopni. Trzeba przyznać, że zakończenie jest zaskakujące. Polecam ją miłośnikom powieści kryminalnych oraz Agathy Christie.

Agatha Christie (1890-1976) [właściwie Agatha Mary Clarissa Miller Christie] była angielską pisarką. Jest uważana za królową kryminału. W swoim dorobku ma ponad 90 powieści i sztuk teatralnych. Jej 2 najsłynniejsze cykle opisują przygody dwojga detektywów: Herkulesa Poirot (ekscentrycznego Belga z wąsikiem) oraz panny Marple (miłej starszej pani, która jest detektywem amatorem). Inne postacie to: Tuppence i Tommy Beresfordowie, nadinspektor Battle czy Parker Pyne.












Autor: Agatha Christie
Tytuł: "Pajęczyna"
Ilość stron: 146
Oprawa: miękka









Książka przeczytana w ramach wyzwań:

Historia z trupem
Kryminalne wyzwanie
W 200 książek dookoła świata (Wielka Brytania)







21 komentarzy:

  1. Powieść kryminalna z nutą angielskiego humoru i jeszcze napisana przez A. Christie? Biorę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Też chciałabym się przejść na tę sztukę!
    Gdzie na nią trafiłaś? W jakim mieście? :D
    Pajęczynę mam rzecz jasna w planach

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapomniałam napisać w teście, już dopisałam - można ją zobaczyć w Teatrze Syrena w Warszawie ;)

      Życzę miłej lektury i mam nadzieję, że uda Ci się obejrzeć spektakl, który także polecam :)

      Usuń
  3. Czytam powieści Agathy i nie trzeba mnie namawiać na kolejne spotkanie z autorką.

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam, uwielbiam, uwielbiam. Nie widziałam tej okładki, jest naprawdę niezła.

    OdpowiedzUsuń
  5. Do przeczytania Christie nie trzeba mnie namawiać ;) Bardzo lubię jej książki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że uda Ci się przeczytać, bo warto :)

      Usuń
  6. Nie jestem pewna, czy rozumiem angielski humor. A kryminały to nie moja bajka, więc chyba za królową kryminału podziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akurat w tym przypadku nie jest to trudne ;) Ale skoro nie lubisz kryminałów, to nic na siłę :)

      Usuń
  7. Nie wiedziałam, że Christie pisała też sztuki :) Zobaczyłabym chętnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam wydrukowany spis jej twórczości, więc wiedziałam ;) I dlatego polowałam na tę sztukę w teatrze. Warto zobaczyć i przeczytać :)

      Usuń
  8. Kolejna książka Christie, po którą w końcu będę musiała sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Czy ja znajdę kiedyś czas dla tej autorki, pytam się?? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musisz znaleźć czas, jak lubisz kryminały ;)

      Usuń
  10. Kolejny ciekawy tytuł u Ciebie, który zapisuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że będzie na początku listy ten tytuł :)

      Usuń
    2. Zawsze myślałam, że Agata to takie staroświeckie, pełne koronek i arszeniku (ale też nudnawe i staroświeckie) kryminały z epoki wiktoriańskiej - a tu www.fahrenheit451pl.blogspot.com zdziwienie :-) Wciągające i ciekawe!

      Usuń

Po przeczytaniu wpisu zostaw swój ślad (bez adresu swojego bloga oraz kryptoreklam - będą usuwane!). Dziękujemy za każdy komentarz :)