poniedziałek, 12 czerwca 2017

"10 niesamowitych przygód Neli" - Tajlandia, Zanzibar, Boliwia

"10 niesamowitych przygód Neli" to książka podróżnicza opowiadająca o wyprawach Małej Reporterki do Boliwii, Tajlandii i na Zanzibar.

Muszę przyznać, że na początku byłam sceptyczna w stosunku do Neli. Nie rozumiałam, dlaczego na każdych targach książki ustawiają się tłumy w kolejce po autograf i wspólne zdjęcie. Skąd ten fenomen? Czym zaskarbiła sobie taką sympatię dzieci i młodzieży? Przecież to niemożliwe, by taka mała dziewczynka mogła pisać książki podróżnicze. Niby co ona mogła zobaczyć w tak młodym wieku. Po przeczytaniu jej najnowszej książki - "Nela i skarby Karaibów" wszystko stało się dla mnie jasne. Nela pisze ciekawe książki o swoich podróżach i zwiedziła więcej krajów, niż przeciętny Polak zobaczy w całym swoim życiu. Pomyślałam: muszę poznać całą serię - najlepiej od początku. I tak w moje ręce trafiła jej pierwsza książka.

"10 niesamowitych przygód Neli" to książka podróżnicza opowiadająca o wyprawach Małej Reporterki do Boliwii, Tajlandii i na Zanzibar. Książka została podzielona na 10 rozdziałów - m.in. "Mieć słonia na jeden dzień", "Wspinaczka na wulkan", "Uważaj na kobrę", "Wodne bestie Ameryki Południowej".

Nela zwiedziła Tajlandię, Boliwię, Bali i Zanzibar. Lista robi wrażenie, a to przecież nie wszystkie kraje, tylko akurat te miejsca postanowiła opisać w swojej pierwszej książce. Gdy miałam pięć lat, zaczęłam podróżować po świecie i nagrywać filmy. (...) Byłam w wielu ciekawych krajach na różnych kontynentach. Na przykład w Afryce zwiedziłam Etiopię, Zanzibar, Tanzanię i Kenię. A w Azji - Tajlandię, Kambodżę, Malezję, Indonezję i Filipiny. A w Ameryce Południowej - Peru, Boliwię i Chile.

Autorka pisze o Tajlandii, w której królują egzotyczne smaki, a na południowej jej części jeździ się na słoniach, o wyspie Zanzibar i jej morskich skarbach, takich jak m.in. rozgwiazdy, o wyspie Jawa ze słynnym wulkanem, o Boliwii z kopalnią soli. A także o przebiegłej kobrze i równie niebezpiecznych skorpionach i piraniach oraz o tygrysach, które wcale nie są miłymi kotkami. Najbardziej niebezpieczne są średnie tygrysy, bo mają największą ochotę do zabawy i mogą przewrócić człowieka.



Z książki dowiedziałam się, że słoń może biegać w prędkością 40 km/h, podczas gdy człowiek 10-15 km/h. Co ciekawe, choć jest taki potężny i ciężki, chodzi... na czubkach palców. Dorosły słoń waży 6 ton, a nowo narodzony - około 100 kg.

Poznałam także różnicę między delfinami a różowymi delfinami. Te drugie pływają w słodkich wodach. Zarówno jedne, jak i drugie muszą się wynurzać, by nabrać tlenu. Pod wodą mogą być 3-4 minuty, potem muszą się wyburzyć. Wbrew pozorom delfiny to ssaki.



Książkę Neli czyta się bardzo szybko, ponieważ jest napisana lekkim językiem. Informacje w niej zawarte są ciekawie przestawione. Zapamiętałam z niej więcej niż z lekcji biologii czy geografii, które miałam dawno temu.

Pewną wątpliwość budzi we mnie stopka redakcyjna, w której jest napisane Copyright for the text Monika Ćwiek. Na jednym z forów internetowych znalazłam informację, że Monika Ćwiek to mama Neli i prezes zarządu spółki, która organizuje wyprawy Neli. Powstaje pytanie, czy książkę napisała Nela, czy pomagała jej mama, a jeśli tak, to w jakim stopniu. W jednym z wywiadów Nela na pytanie, czy pisze książki sama, czy ktoś jej pomaga, odpowiedziała: Nie, piszę je sama. (...) Zawsze po skończonej podróży przeglądam wszystkie zdjęcia z mojego aparatu i wybieram te najlepsze. Jednocześnie przypominam sobie też to, co się tam działo. To pomaga mi w pisaniu. Jeśli rzeczywiście pisze sama, to jestem pod dużym wrażeniem.



Waloru lekturze dodają zdjęcia zrobione w Tajlandii, Boliwii, na Bali i Zanzibarze, przedstawiające krajobrazy i zwierzęta. Polecam tę książkę miłośnikom książek podróżniczych i przygód, a także fanom programu "Nela Mała Reporterka". Jest to książka warta poznania, ponieważ uczy, rozwija wyobraźnię i pokazuje, jak ważne są marzenia. Moim zdaniem zainteresuje zarówno dzieci i młodzież, jak i dorosłych.

Nela Mała Reporterka to 11-letnia podróżniczka. Na swoim koncie ma już siedem książek, w tym "Nela na 3 kontynentach. Podróże w nieznane", "Nela i tajemnice świata", "Nela na tropie przygód", "Śladami Neli. Przez dżunglę, morza i oceany", "Nela na kole podbiegunowym", "Nela i skarby Karaibów". Nela zaczęła podróżować w wieku 5 lat, a pisać - w wieku 9 lat. Jeśli rzeczywiście jest to jej pasja, to jestem pełna podziwu.










Autor: Nela, Monika Ćwiek
Tytuł: "10 niesamowitych przygód Neli"
Ilość stron:
Oprawa: miękka











Książka przeczytana w ramach wyzwań:

ABC Czytania (wariant 1 - tytuł na N)
W 200 książek dookoła świata (Polska)










4 komentarze:

  1. Ja jeszcze nie miałam żadnej książki Neli u siebie.

    OdpowiedzUsuń
  2. No i mnie zaciekawiłaś tą książką :-) Ja mogę polecić książkę "Zatrzymać dzień", którą moim zdaniem powinni przeczytać wszyscy. Wnosi tak wiele dobrej energii i motywuje życiowo. Serdecznie polecam i pozdrawiam :-D

    OdpowiedzUsuń
  3. Na serwisie Pytamy.pl znalazl sie osobnik,podszywajacy sie pod Nell,wypisujacy bzdury,osmieszajace ta dziewczynke,posluguje sie nawet jej ikieniem jaoo nick,wyoorzysyuje jej zdjecia

    OdpowiedzUsuń

Po przeczytaniu wpisu zostaw swój ślad (bez adresu swojego bloga oraz kryptoreklam - będą usuwane!). Dziękujemy za każdy komentarz :)